lektor2.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: lektor-2@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Nyttig lesestoff
Her finner du artikler hvor du kan lese mer om dybdelæring, bruk av andre læringsarenaer og bakgrunnen for Lektor2-modellen.
Fra boller og refleksvest til læring" får du en innføring i Modellen for utvidet klasserom. Dette er en beskrivelse av den generelle modellen for undervisning på andre læringsarenaer. Lektor2-modellen er en variant av denne tilpasset samarbeid med arbeidslivet.
I artikkelen "
Læring gjennom oppdrag" får du Lektor2-modellen forklart gjennom et konkret undervisningsopplegg der elever ved Heltberg Gymnas ga innspill til Ruter AS om hvordan de kunne nå målet om å bli fossil-fri innen 2020.
I artikkelen "
Elever på vei mot forståelse" kan du lese om hvilke tankeprosesser som foregår i hodet til elevene når de bygger forståelse, og hvordan du som lærer kan gjenkjenne at dette skjer.
I artikkelen "
Gjer tenkinga til elevane synleg" får du tips til læringsstrategier du kan flette inn i undervisningen for å fremme og synliggjøre elevenes tenkning og forståelse.
I artikkelen "
Å gi elevene et oppdrag er et eksempel på utforskende undervisning. I artikkelen "Utforskende arbeidsmåter" kan du lese om de ulike elementene som er sentrale i utforskende arbeidsmåter, og hva det er viktig å tenke på for at utforskningen skal føre til læring hos elevene.
Valgfrihet i utforskende forsøk" kan du lese om ulike grader av valgfrihet i forsøk, og hvor mye valgfrihet det må være for at aktiviteten kan karaktiriseres som utforskende. Dette kan være fint å ha med seg når man skal lage oppdraget og planlegge aktivitetene elevene skal gjennomføre.
I artikkelen "
Utvidet klasserom" beskriver utviklingen av Modellen for utvidet klasserom.
Artikkelen "