lektor2.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: lektor-2@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Vurdering av sluttprodukt
Lektor2-opplegg avsluttes ofte med at hver elevgruppe holder en felles presentasjon eller leverer et felles sluttprodukt. I denne situasjonen kan det være vanskelig å få nok informasjon om enkeltelevers måloppnåelse.
For å ha en bedre oversikt over hva den enkelte elev har bidratt med, kan læreren be elevgruppene levere en beskrivelse av hvem som har gjort hva underveis i opplegget (i form av logg e.l., se Vurdering underveis).
Et annet tips er å gi elevene en liste med spørsmål i oppstarten av Lektor2-opplegget, og fortelle dem at dette er spørsmål som kan bli stilt under presentasjonen til slutt i arbeidet. Spørsmålene kan bidra til:
- å vise elevene hva de må fokusere på underveis i prosessen
- å synliggjøre elevenes fagspesifikke forståelse og forståelsen av naturvitenskapelige tenkemåter og praksiser
- å aktivere de andre elevene som publikum – de kan selv bruke listen til å stille spørsmål og kan sammenligne egne resultater med andres
Eksempel på spørsmål til presentasjon:
(fyll ut ... med det som er aktuelt for ditt opplegg)
Om oppdraget:
- Hvorfor tror du dette oppdraget er viktig for partneren/samfunnet?
- Hvorfor antok du at … ?
- Hvordan stemte antakelsene dine?
- Hvis du skulle løst oppdraget på nytt – er det noe du ville gjort annerledes?
Om fremgangsmåten:
- Hvordan gjorde du … ?
- Hvorfor gjorde du … ?
- Hva var variablene dine?
- Hvilke variabler endret du underveis?
Om dataene og forklaringene:
- Hva observerte du?
- Hvorfor gjorde du disse målingene?
- Hva er beviset ditt for at … ?
- Hvorfor tror du … ?
Andre spørsmål:
- Kan du forklare mer om … ?
- Hva mente du med … ?
- Hva har du lært om …?
- Hvilke nye spørsmål har du nå?
I tillegg kan dere lage spørsmål til enkeltelever basert på informasjon dere samler inn underveis i gjennomføringen av undervisningsopplegget.