Hopp til hovedinnhold

Innleveringer underveis

I Lektor2-opplegg som går over mange uker ber ofte lærerne elevene om å levere små, skriftlige innleveringer underveis. Innleveringene bør fokusere på delmål som hjelper elevene med å løse oppdraget.

Tenk nøye gjennom hva du ber elevene om å levere. Innleveringene skal:

  • gi deg innblikk i elevenes forståelse
  • hjelpe elevene til å fokusere på viktig faglig innhold og prosesser knyttet til oppdraget de skal løse

 

Eksempel på innleveringer underveis:

I en Vg1-klasse jobbet elevene i grupper gjennom en lengre periode (syv uker) med å vurdere hvilke fornybare energialternativer det burde satses på dersom kollektivtrafikken skulle bli fossilfri.

Underveis ba læreren elevene om å levere følgende:

Innleveringer underveis

Til slutt presenterte gruppene sine anbefalinger i plenum med påfølgende tilbakemelding fra lærer og medelever.

 

Kort oppsummert - læreren ba elevene:

  • gi sine foreløpige anbefalinger
  • vurdere fordeler og ulemper ved ulike alternativer
  • vurdere de opprinnelige anbefalingene sine

Dette ga læreren innblikk i:

  • hvordan elevenes forståelse for fornybare energikilder utviklet seg underveis
  • hvordan elevene brukte naturvitskapelige tenkemåter og praksiser

Læreren brukte informasjonen om progresjonen til elevene som støtte i den summative vurderingen.