lektor2.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: lektor-2@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Innleveringer underveis
I Lektor2-opplegg som går over mange uker ber ofte lærerne elevene om å levere små, skriftlige innleveringer underveis. Innleveringene bør fokusere på delmål som hjelper elevene med å løse oppdraget.
Tenk nøye gjennom hva du ber elevene om å levere. Innleveringene skal:
- gi deg innblikk i elevenes forståelse
- hjelpe elevene til å fokusere på viktig faglig innhold og prosesser knyttet til oppdraget de skal løse
Eksempel på innleveringer underveis:
I en Vg1-klasse jobbet elevene i grupper gjennom en lengre periode (syv uker) med å vurdere hvilke fornybare energialternativer det burde satses på dersom kollektivtrafikken skulle bli fossilfri.
Underveis ba læreren elevene om å levere følgende:
Til slutt presenterte gruppene sine anbefalinger i plenum med påfølgende tilbakemelding fra lærer og medelever.
Kort oppsummert - læreren ba elevene:
- gi sine foreløpige anbefalinger
- vurdere fordeler og ulemper ved ulike alternativer
- vurdere de opprinnelige anbefalingene sine
Dette ga læreren innblikk i:
- hvordan elevenes forståelse for fornybare energikilder utviklet seg underveis
- hvordan elevene brukte naturvitskapelige tenkemåter og praksiser
Læreren brukte informasjonen om progresjonen til elevene som støtte i den summative vurderingen.