lektor2.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: lektor-2@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Grubletegninger
Grubletegningene legger til rette for engasjerende diskusjoner om naturfaglige temaer og kan derfor være et fint verktøy for å gjøre elevenes forståelse synlig for deg som lærer.
Om grubletegninger:
Grubletegningene tar opp naturfaglige problemstillinger fra dagliglivet og er ment å skape diskusjoner og stimulere til naturfaglig tenkning. Hver grubletegning inneholder påstander om en hverdagssituasjon, og elevene tar stilling til disse eller lager egne påstander om situasjonen som beskrives. Det finnes ikke nødvendigvis ett riktig svar – tilsynelatende enkle situasjoner kan vise seg å ha flere kompliserende faktorer der det eneste fornuftige svaret kan være at «det avhenger av…»
Du kan bruke grubletegninger på mange måter i ulike situasjoner. De vanligste grunnene til å bruke dem er for å:
- gjøre elevenes ideer og forståelse observerbar
- utfordre og utvikle elevenes ideer og forståelse
- stimulere til argumentasjon og diskusjoner
- illustrere alternative synspunkter
- hjelpe elevene til å stille egne spørsmål
- fremme deltakelse og forsterke motivasjon
- oppsummere et emne