Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10
  • matematikk ungdomstrinnet

Interessekonflikt i skog

 

Elevene utforsker skogen © Nina Ree-Lindstad, SkogkursElevene utforsker skogen © Nina Ree-Lindstad, Skogkurs

Skolen samarbeidet med Skogkurs - Skogbrukets kursinstitutt Biri, Oppland Skogselskap Biri og en privat aktør.

Elevene undersøkte verdigrunnlaget og den faglige begrunnelsen for tre ulike interessegruppers syn på inngrep i et lokalt naturområde, med utgangspunkt i spørsmål om etablering av alpinanlegg.

Vedlagt til høyre finner dere bildeserie fra undervisningen i skogen og debatten i etterkant (fotograf: Nina Ree-Lindstad). I tillegg finner dere til høyre en nettressurs til Skoleskogen som også har vært en ressurs mht. å gjennomføre opplegget på Biri ungdomsskole.

Elevene utforsker skogen ut fra tre ulike interesser © Nina Ree-Lindstad, SkogkursElevene utforsker skogen ut fra tre ulike interesser © Nina Ree-Lindstad, Skogkurs

 

  • I felt: Skogkurs veiledet sin gruppe i utforsking av områdets nytteverdi med tanke på det biologiske mangfoldet og naturvern
  • I felt: Oppland skogselskap veiledet sin gruppe i utforsking av området i lys av gårdbrukerens interesse, med tanke på skogens økonomiske verdi nå og i tiden fremover. I tillegg skulle de ha fokus på skogens evne til å binde CO2
  • I felt: Privat aktør la frem et forslag om å bygge ut et alpinanlegg med mange muligheter for stor og liten gjennom hele året

Elevene i hver gruppe utarbeidet ett debattinnlegg under veiledning fra samarbeidspartnerne. De utformet argumenter og motargumenter for sin interesse. Paneldebatten ble gjennomført med journalister fra to ulike aviser tilstede.

Elevdebatt © Nina Ree-Lindstad, SkogkursElevdebatt © Nina Ree-Lindstad, Skogkurs

 

Aktuelle hovedområder i læreplanen

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 10. årssteget
    • Statistikk, sannsyn og kombinatorikk
Publisert 09. des. 2013 - Sist endret 21. aug. 2017.